Blijf in beweging tijdens de lockdown!

We horen en zien het overal in deze lockdown-periode… “blijf in beweging en blijf gezond”. Maar wat is nou precies beweging en wat heeft dit voor invloed op onze gezondheid? In deze blog geven wij hier antwoord op. Ook geven wij je praktische handvatten om in deze tijd voldoende te (blijven) bewegen.

Bewegen draagt bij aan het sterker worden van de spieren en het verbeteren van de conditie. Met bewegen komt in ons lichaam ook de stofwisseling op een hoger peil. Ons stofwisselingssysteem haalt o.a. de voedingsstoffen uit onze voeding en zorgt ervoor dat we deze kunnen gebruiken in ons lichaam. Hierdoor kunnen onze organen functioneren en een reserve opbouwen voor de rest van de dag.

Voldoende beweging vermindert het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve klachten. Het risico op botbreuken wordt verkleind en de toename van bloedtoevoer naar de hersenen zorgt voor een alerter brein en vergroting van de hersenontwikkeling. Hierdoor kent beweging niet alleen korte termijn effecten, maar draagt op langer termijn ook bij aan ons denkvermogen.

Moet ik om te bewegen naar de sportschool of 5 KM hardlopen??

Het antwoord hierop is NEE! Het belangrijkste is dat je een beweegvorm kiest die bij jou past en waar jij je prettig bij voelt. Iedereen heeft zijn eigen beweegidentitieit. Deze identiteit word gevormd door een mix van karakter, eigenschappen en voorkeuren.

De Gezondheidsraad heeft in 2017 een beweegrichtlijn opgesteld. In deze richtlijn is er een onderscheid gemaakt tussen ouderen, volwassenen en kinderen.

Als we kijken naar bewegen dan geeft de richtlijn het volgende aan:

  • Kinderen 4 t/m 17 jaar: 1 uur per dag matig intensief bewegen.
  • Volwassenen & ouderen: 2,5 uur per week matig intensief bewegen (verspreid het bewegen over meerdere dagen).

Wat is matig intensief bewegen?

Het eerste waar je matig intensief bewegen aan kunt herkennen is de versnelling van de ademhaling tijdens de inspanning. Ook stijgt hierbij de hartslag maar raak je niet buitenadem. Goede voorbeelden hiervan zijn stevig doorwandelen, fietsen, tuinieren maar ook een grote intensieve schoonmaak. De grens van verhoging van ademhaling/hartslag ligt bij iedereen ergens anders. Bepaal hierbij goed voor jezelf op welk tempo of bij welke inspanning je deze kenmerken van matig intensief bewegen hebt.

Naast bewegen staan ook spier- en botversterkende activiteiten in de beweegrichtlijn.

  • Kinderen 4 t/m 17 jaar: 3x per week
  • Volwassenen & ouderen: minimaal 2x per week

Bij spier- en botversterkende activiteiten kun je denken aan activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast. Dit zijn activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren te verbeteren. Voor kinderen gaat het hierbij om buitenspelen, gymmen en het beoefenen van een sport. Voor ouderen en volwassenen zijn dit bijv. balansoefeningen (yoga, pilates of bewegingen waarbij balans centraal staat), duuractiviteiten zoals een lange fietstocht/wandeling en/of beoefenen van een sport of beweeggroep.

Deze beweegnorm zoals hierboven beschreven is een minimum. Voor bewegen geldt: hoe meer, hoe beter!

Hoe zorg ik er voor dat ik aan de beweegnorm voldoe?

Tijdens deze lockdown-periode zijn helaas de sportscholen gesloten en valt die optie om spier- en botversterkende oefeningen te doen weg.
Als alternatief kun je binnenshuis op zoek naar verschillende mogelijkheden zoals bijv. traploop oefeningen, oefeningen met een stoel en/of waterflesjes. Graag helpen wij jullie hierbij een handje mee. Iedere week verzorgen wij, voor alle doelgroepen, filmpjes op ons YouTube-kanaal. Deze filmpjes bevatten een begeleide training die je op een zelf te bepalen moment kunt uitvoeren. Daarnaast is iedere werkdag om 09:15 op NPO 1 en om 10:15 op NPO 2 een aflevering van Nederland in Beweging.

Voor het matig intensief bewegen is het van belang dat je een activiteit kiest die bij jou past. Probeer dit in te plannen in je dagelijkse routine. Een vast moment op de dag kan je hierbij helpen. Samen met iemand bewegen zorgt ook voor een extra stimulans om het vol te houden. Ga je liever alleen dan is dit natuurlijk ook helemaal prima!

Wij hopen dat deze informatie een bijdrage levert aan het volhouden van voldoende beweging tijdens deze lockdown.

Blijf gezond en wij zien je in 2021 graag terug in onze pilateslessen of medisch fitness trainingen!

Beweegrichtlijnen versie 2020

 

Corona

(update 3 juli 2021)

Op dit moment is onze praktijk regulier geopend. Wel zijn de omstandigheden in onze praktijk anders dan wat je gewend bent.
Wij vragen je daarom om dit bericht geheel te lezen.

Onze praktijk is ingericht volgens de richtlijnen van het RIVM en onze beroepsgroep. Daarnaast volgen al onze medewerkers een hygiëneprotocol om besmettingsrisico’s te beperken. Als het nodig is, maakt de fysiotherapeut gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Mogelijk vragen we jou ook om een mondkapje te dragen. In de praktijk houdt iedereen zo veel mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar. 

Indien je bij ons op de praktijk komt voor een behandeling vragen wij je om samen met ons onderstaande hygiëne- en gedragsregels in acht te nemen:

veilig naar de fysiotherapeut

GEBRUIK MONDKAPJES

Op dit moment is het niet meer verplicht een mondkapje te dragen tijdens uw bezoek aan onze praktijk.
Indien het (tijdens uw behandeling) niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te bewaren, dan zullen onze medewerkers een mondkapje dragen en vragen wij u ook om een mondkapje te dragen.
Mocht u in andere situatie ook een mondkapje willen dragen dan is dat uiteraard geen probleem.

Algemende gedragsregels voor toegang tot de praktijk

- Kom niet in de praktijk wanneer u of een van uw gezinsleden symptomen heeft van COVID-19 (zoals keelpijn of neusverkoudheid of hoesten of benauwdheid of koorts)
- Kom niet in de praktijk wanneer u in de afgelopen 14 dagen in een risicogebied bent geweest.
- Kom niet eerder naar binnen dan 5 min. voor uw afspraak
- Reinig bij binnenkomst uw handen
- Houd 1,5 meter afstand
- Wacht op de aangegeven locatie in de praktijk (per therapeut is er een stoel om te wachten aangegeven).
- Volg de instructies van onze medewerkers op

Gedragsregels in de praktijk

- Geef geen handen, hoest in uw elleboog en gebruik papieren zakdoekjes
- Neem een (hoes)laken en 2 grote handdoeken mee wanneer u behandeld wordt op een behandelbank (in deze periode kunnen wij helaas geen handdoeken en lakens beschikbaar stellen)
- Er zijn geen tijdschriften in de praktijk beschikbaar. Wilt u iets lezen, neem dit zelf s.v.p. mee.
- Folders in de praktijk zijn om mee te nemen. Niet ter inzage.

Gedragsregels in de oefenzaal

- Neem uw eigen grote handdoek mee voor oefenen in de zaal
- Reinig ieder apparaat/toestel/matje of ander materiaal direct na gebruik
- Kleedruimten zijn open (douches zijn afgesloten)
- Neem een eigen drinkfles mee

Videoconsult

Indien u of iemand in uw gezin COVID klachten heeft dan zullen wij de behandelingen invullen via een telefonisch- of videoconsult. Alleen in strikte noodzaak en op verwijzing van een arts kan een behandeling bij u aan huis plaatsvinden. Wij zullen u dan informeren over hoe wij ons zelf beschermen.

Uiteraard kan een videoconsult ook plaatsvinden i.c.m. uw reguliere behandeling en wanneer u geen coronaklachten heeft.
Instructies voor het videoconusult zijn terug te vinden in de mail met de bevestiging van uw afspraak.

Medische Fitness

Onze pilates- en medische fitnessgroepen weer hervat. De groepsgroote is aangepast naar maximaal 5 personen. Toegang tot deze lessen is alleen op afspraak mogelijk.
Wilt u toch nog liever thuis sporten? Op ons YouTube-kanaal staan online workouts en pilates lessen.

We houden u op de hoogte.
Bij vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Samen doen we er alles aan om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. We vertrouwen erop dat je begrip hebt voor de maatregelen.

Team Fysio Attent

Fysiotherapie Fysio Attent Dongen HKZ-gecertificeerd

Op 6 juli 2014 heeft Fysio Attent de externe HKZ-audit van certificeringsinstantie KIWA met succes en zonder tekortkomingen doorlopen. 4 augustus hebben wij het HKZ-certificaat ook daadwerkelijk in ontvangst mogen nemen.

HKZ keurmerk

HKZ (harmonisatie kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector) - ISO9001 is het onafhankelijke kwaliteitskeurmerk voor de zorgsector. Het HKZ model stelt het primaire proces, het zorgproces, centraal. Het maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, patiënten/consumenten en de overheid worden gesteld.

Als gecertificeerde fysiotherapiepraktijk heeft Fysio Attent de bedrijfsvoering zodanig georganiseerd, dat aan alle voorwaarden is voldaan om optimale zorg te kunnen leveren.

 Fysiotherapie-Fysio-Attent-Dongen-HKZ-gecertificeerd

Fysio Attent heeft middels de audit aantoonbaar gemaakt dat:

  • u binnen 48 uur een afspraak heeft;
  • de patiënt met zijn klacht centraal staat;
  • de resultaten van de behandeling tijdens de behandelperiode worden besproken;
  • de patiënten tevreden zijn over de geleverde zorg en begeleiding;
  • er voortdurend wordt gewerkt aan het verbeteren en uitbreiden van de behandelmogelijkheden en de dienstverlening.

Contact

Wilt u meer weten over Fysio Attent en wat wij voor u kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op of bel ons op 0162-315420.

HKZ-certificaat-Fysiotherapie-Fysio-Attent-Dongen-2014

Hoe gezond ben ik?

Iedereen weet dat een actieve en gezonde leefstijl van groot belang is voor een goede gezondheid. Maar hoe gezond bent u nou eigenlijk?
Om daar achter te komen verwijzen wij u graag naar een aantal testjes. Zo krijgt u op een eenvoudige en leuke manier inzicht in uw eigen gezondheid!

Test jezelf

  • Stresstest
    Iedereen krijgt dagelijks te maken met stress. Stress kan gezond maar ook ongezond zijn. Test u zelf, hoe stressgevoelig bent u? En wat kunt u zelf doen tegen stress?
  • BMI-meter
    De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht.
  • Hoe gezond eet ik?
    Kijk kritisch naar wat je nu eet.
  • Beweegtest
    Beweegt u voldoende?
  • Diabetes Risicotest
    De Diabetes Risicotest geeft antwoord op de vraag of u een verhoogd risico heeft op het krijgen van diabetes (suikerziekte).
    Diabetes is een chronische ziekte die grote invloed kan hebben op de kwaliteit van uw leven. Daarom is het belangrijk de ziekte voor te zijn!

Hoe-gezond-ben-ik

Heeft u vragen over de uitslagen van uw testen?

Neem dan contact met ons op: 0162-315420 of via het contactformulier.

Mijn kind heeft klachten aan de arm, nek of schouders

Veel computer gebruik lijdt bij kinderen tot overbelasting van de armen, nek of schouders (KANS)

Wat is KANS?

KANS, vroeger ook wel RSI (Repetitive Strain Injury) genoemd, is de verzamelnaam voor klachten aan armen, nek of schouders door overbelasting. Deze aandoening ontstaat door repeterende (herhalende), kleine bewegingen die de spieren irriteren en een verkeerde of verkrampte werkhouding. Dit kan ontstekingen van de spieren geven of zenuwen beknellen.

KANS komt hoofdzakelijk voor bij volwassenen, toch is het belangrijk om ook alert te zijn op KANS bij kinderen. Hoewel kinderen een soepeler lichaam hebben en sneller herstellen dan volwassenen, kunnen ook zij dit soort klachten ervaren.

De klachten die KANS met zich mee brengt, beginnen over het algemeen in kleine lichaamsgebieden, zoals de pols, vingers en elleboog, maar worden vervolgens vaak steeds erger. De symptomen beginnen met pijn die meestal snel wegtrekt. Later kan deze pijn echter veel dagelijkse handelingen onmogelijk maken.

Wat is de oorzaak van KANS bij kinderen?

Kinderen doen tegenwoordig veel dingen die KANS kunnen uitlokken. Zo kunnen zij uren doorbrengen achter het internet of de spelcomputer, maken ze via de computer ook werkstukken voor school en zijn ze vaak de hele dag door bezig met allerlei soorten socialmedia en spelletjes op de smartphone of tablet.

Wat is de oorzaak van KANS  bij kinderen

Wat kun je doen om KANS / RSI te voorkomen?

  • Laat uw kind niet te lang computeren. Experts op dit gebied adviseren maximaal vijftig minuten per dag. Dit is inclusief de tijd dat uw kind op school de computer gebruikt.
  • Let op de houding van uw kind. Kijk ook of zijn of haar schouders wel ontspannen zijn bij het gebruik van de computer, tablet of smartphone.
  • Koop een muis die speciaal is ontworpen voor kinderhanden.
  • Zorg dat de computer en het bureau niet alleen voor ú op de ideale hoogte staan. De hoogte moet eenvoudig aan te passen zijn aan de lengte van uw kind.
  • Zorg dat uw kind veel buiten speelt of sport.

Heeft u klachten in de arm, nek of schouder?

Neem dan contact met ons op.
Wij geven o.a. adviezen over een goede (werk)houding en helpen u of uw kind met oefeningen om de klachten te reduceren en te voorkomen.


Bron: ANP

Hoe zit het met fysiotherapie en het eigen risico?

 Fysiotherapeutische behandelingen die vanuit aanvullende verzekering worden vergoed, vallen niet onder het verplichte Eigen Risico!

Sinds 2008 is er een verplicht Eigen Risico in de basisverzekering ingevoerd voor iedereen die 18 jaar of ouder is. Het verplichte eigen risico bedraagt voor dit jaar (2018) €385.
Boven op dit verplicht eigen risico kunt u (tegen betaling van een lagere nominale premie) kiezen voor een aanvullend eigen risico. Alleen mensen die dit hebben gekozen bij het afsluiten van een zorgverzekering moeten dit vrijwillige Eigen Risico betalen zodra ze zorgkosten declareren.

Fysiotherapeutische behandelingen die vanuit de aanvullende verzekering worden vergoed, vallen niet onder het verplichte Eigen Risico.
Per verzekeringsjaar is er een Eigen Risico. Dit betaalt u wanneer u daadwerkelijk gebruik maakt van de zorgverzekering. Kosten voor de huisarts, verloskundigezorg, kraamzorg, gratis bevolkingsonderzoeken en zorg die vanuit de aanvullende zorgverzekering wordt vergoed, vallen niet onder het Eigen Risico.

fysio-attent-1839

De vergoeding van fysiotherapie uit de basisverzekering is beperkt. Alleen verzekerden met een aandoening die op de 'chronischelijst' staat, krijgen vanaf de 21e behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. Zij moeten de eerste 20 behandelingen uit de Aanvullende Verzekering betalen of deze kosten voor eigen rekening nemen. De verplichting om de eerste 20 behandelingen zelf te betalen is eenmalig en komt niet elk jaar terug. Uitzondering hierop zijn de aandoeningen waarvan de behandeling in de tijd beperkt is (jaar, half jaar of drie maanden (zie voor deze aandoeningen de link op onze site).

Voor verzekerden jonger dan 18 jaar geldt eveneens de chronische lijst, maar zij hoeven de eerste 20 zittingen niet zelf te betalen.
Daarnaast hebben jongeren recht op de vergoeding van 9 behandelingen (en eventueel 9 extra als behandeling niet voldoende helpt) vanuit de basisverzekering. Dit geldt per indicatie.

Heeft u vragen over de vergoedingen van uw klachten?

Neem dan contact met ons op.

 

FA website A slices 04